Bende gestoorde halftalenten met een drankprobleem - DeMorgen

Gepubliceerd op 12 december 2021 om 14:29

Column De gebeten hond.
Mark Coenen gaat op wandel met de week.
11 december 2021

"Als een popgroep ermee ophoudt, brengt dat dikwijls lange ooooh’s en aaaah’s van ontgoocheling teweeg: wij denken hierbij aan het einde van The Beatles (1969), Led Zeppelin (1980) en The Radio’s (1994)."

"Niet zo bij het einde van The Clement Peerens Explosition. De zucht van verlichting dat deze bende gestoorde halftalenten met een drankprobleem ermee ophouden resoneerde tot ver voorbij Jupiter."

"Het bericht werd gelanceerd in een duivelse, briljant opgezette en schandalig georkestreerde marketingcampagne waaraan alle Vlaamse media medeplichtig waren. Het kon niet op."

De reden dat ik dit artikel heb gekozen heeft op zich niet veel te maken met het onderwerp maar eerder met de columnist.
Het is ook niet zo zeer dat ik het eens of oneens ben met zijn mening.
Of we ‘The Clement Peerens Explosition’ nu kwijt of rijk zijn laat mij persoonlijk onverschillig. Maar ik ben absoluut en ongeremd fan van de schrijfstijl van Mark Coenen, de schrijver van dit artikel.
Zowel zijn columns, als boeken zijn gebaseerd op een introspectie. Hij pent hierbij adequaat zijn eigen mening en gevoelens neer. Maar omdat hij dit vaak veralgemeend, alsof het de stellingname van eenieder is, komt het bij sommige nogal minachtend of zelfs arrogant over. Zelf vind ik het vooral vermakend, vloeiend, en prettig om te lezen. Vooral van zijn columns ben ik fan, hier bespreekt hij op spottende wijze onderwerpen uit de dagelijkse media, zonder enig gering voor wat moreel al dan niet gezegd zou mogen worden.
Voor eenieder bij wie deze schrijfstijl ook interesse opwekt, raad ik aan om zeker het volledige artikel of zelfs zijn andere columns te lezen.

Buiten columnist en schrijven voor ‘DeMorgen’ (2016 -) was Coenen ook nethoofd van ‘Studio Brussel’ (2002 – 2005), algemeen directeur van ‘VRT-radio’ (2005 - 2007) en later ook algemeen directeur strategie van VRT (2007- 2014), nethoofd bij Canvas (2010 – 2014) en producer van ‘Het leugenpaleis’ en ‘Studio Kafka’. Sinds 2015 was hij opleidingshoofd aan de opleiding Journalistiek van Hoogeschool PXL en adviseur voor communicatie bij de Universiteit Gent. In 2019 publiceerde hij ook zijn eerste boek ‘Italië voor idioten.’ In de zomer van dit jaar heeft hij de fakkel als opleidingshoofd doorgegeven om zich te focussen op het schrijven. In Juni verscheen dan ook zijn tweede boek ‘Alle mannen zijn onnozelaars’.

 

Link naar de andere artikels van Mark Coenen in 'DeMorgen': https://www.demorgen.be/dossier/mark-coenen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.