"Het vak Nederlands vormt de basis voor alle andere vakken"

Liesbeth Mariën is leerkracht in het 6de leerjaar van Basisschool Wavo in Sint-Katelijne-Waver 

Wat zijn volgens u de belangrijkste aspecten van het vak Nederlands?
Nederlands is een zeer ruim vak en omvat een breed scala aan vaardigheden, waaronder lezen, schrijven, spellen, grammatica en begrip van tekst, maar het is ook zoveel meer dan dat. Het gaat niet alleen om het kunnen lezen van woorden, maar ook om ze echt te begrijpen en interpreteren.

Hebt u de afgelopen jaren een achteruitgang opgemerkt in de vaardigheden van leerlingen voor het vak Nederlands? Zo ja, op welke gebieden?
Ja, helaas heb ik een zekere achteruitgang gezien, vooral op het gebied van spelling en grammatica. Leerlingen lijken meer moeite te hebben met het correct spellen van woorden en het toepassen van grammaticaregels in hun geschreven werk.

Hoe denkt u dat deze achteruitgang kan worden verklaard?
Ik denk dat er verschillende factoren een rol spelen, waaronder de groeiende invloed van digitale communicatie, wat kan leiden tot minder oefening in traditionele schrijfvaardigheden. Daarnaast kunnen veranderingen in het onderwijssysteem en het curriculum ook zeker een rol spelen.

Wat zijn uw grootste bekommernissen voor de toekomst van uw leerlingen die volgend jaar naar het secundair onderwijs gaan?
Mijn grootste zorg is dat ze mogelijk niet voldoende voorbereid zijn op de uitdagingen van het secundair onderwijs, vooral op het gebied van taalvaardigheid. Als hun basiskennis niet stevig genoeg is, kunnen ze moeite hebben om complexe teksten te begrijpen, opdrachten uit te voeren en effectief te communiceren, wat hun academische succes kan belemmeren.

 

Wat is uw mening over het feit dat er in onderwijshervormingen steeds minder aandacht wordt besteed aan het vak Nederlands ten gunste van andere vakken?
Ik maak me hier grote zorgen over. Het vak Nederlands vormt de basis voor alle andere vakken, omdat het de kernvaardigheden van lezen, schrijven en communicatie omvat. Het verminderen van de nadruk op het vak Nederlands kan leiden tot een verdere achteruitgang en een verarming van de algemene taalvaardigheid van leerlingen.

Wat zou er volgens u kunnen worden gedaan om die basiskennis van leerlingen te verbeteren binnen het huidige onderwijssysteem?
Een belangrijke stap zou zijn om het vak Nederlands opnieuw centraal te stellen binnen het curriculum en ervoor te zorgen dat er voldoende tijd en middelen worden besteed aan het ontwikkelen van alle aspecten van basisgeletterdheid. Daarnaast is het essentieel om het belang van taalvaardigheid te benadrukken en samen te werken met ouders en de bredere gemeenschap om een omgeving te creëren die lezen, schrijven en communicatie stimuleert.


"Mijn grootste zorg is dat ze mogelijk niet voldoende voorbereid zijn op de uitdagingen van het secundair onderwijs"


Wat zou volgens u de ideale balans moeten zijn tussen het vak Nederlands en andere vakken binnen het curriculum?
Ik geloof dat het vak Nederlands een centrale plaats zou moeten innemen binnen het curriculum, maar dat betekent niet dat andere vakken verwaarloosd moeten worden. Er moet een evenwichtige benadering zijn, waarbij het vak Nederlands voldoende aandacht krijgt om de ontwikkeling van vaardigheden te waarborgen, terwijl ook andere vakken belangrijk blijven.

Op welke manier probeert u de interesse van leerlingen in het vak Nederlands te vergroten?
We proberen de lessen zo interactief en boeiend mogelijk te maken, met gebruikmaking van diverse leermiddelen en activiteiten. We moedigen ook regelmatig lezen aan door middel van interessante boeken en verhalen, en we stimuleren creatief schrijven door ruimte te bieden voor zelfexpressie en verbeelding. Leerlingen in het basisonderwijs leren uit allerlei spelletjes vaak meer dan ze zelf beseffen.

Hoe bereid u uw leerlingen momenteel voor op de overgang naar het secundair onderwijs wat betreft hun taalvaardigheid?
Ik probeer zoveel mogelijk aandacht te besteden aan het versterken van hun lees- en schrijfvaardigheden, zowel in het begrijpen van complexere teksten als in het produceren van samenhangende en correcte geschreven stukken. Daarnaast werken we in het laatste jaar ook veel aan het vergroten van hun woordenschat en grammaticale kennis.

Welke rol ziet u voor ouders en de omgeving van de leerlingen in het ondersteunen van hun taalontwikkeling?
De omgeving van een leerling speelt een cruciale rol bij het ondersteunen van hun taalontwikkeling. Ze kunnen thuis een stimulerende omgeving creëren door regelmatig voor te lezen, samen te praten en te schrijven, en door het belang van taalvaardigheid te benadrukken. Daarnaast kunnen ze ook samenwerken met scholen om het belang van taalonderwijs te ondersteunen en te versterken.

Maak jouw eigen website met JouwWeb